До закону про місцеві державні адміністрації з префектурними функціями може бути застосована спецпроцедура, – депутат

08:10, 19 октября 2021
Верховна Рада впритул підійшла до фактичного запровадження функцій префектів без змін до Конституції.
До закону про місцеві державні адміністрації з префектурними функціями може бути застосована спецпроцедура, – депутат
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

До голосування в другому читанні за законопроект № 4298 «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні» може бути застосована спецпроцедура. Про це повідомив у соцмережах нардеп Віталій Безгін, відповідаючи на запитання користувачів.

Законопроект підготовлений до другого читання, метою його прийняття є створення передумов для функціонування місцевих державних адміністрацій префектурного типу до внесення відповідних змін до Конституції України (щодо децентралізації влади).

Місцева державна адміністрація на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці буде забезпечувати здійснення координаційних повноважень, повноважень із забезпечення законності та окремих повноважень місцевого самоврядування.

Предметом забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування будуть охоплюватися (зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»):

1) нормативно-правові акти органів місцевого самоврядування;

2) індивідуальні акти, що приймаються органами місцевого самоврядування з питань відчуження об’єктів цивільних прав територіальної громади або спільної власності територіальних громад відповідного району, області, якщо таке відчуження здійснюється без застосування публічних конкурсних процедур, передбачених законами України;

3) індивідуальні акти, що містять ознаки прийняття органами місцевого самоврядування рішень не на підставі, не в межах повноважень або не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

4) індивідуальні акти органів місцевого самоврядування, що стосуються конституційних прав, свобод та обов’язків людини і громадянина та містять ознаки будь-якої дискримінації окремої особи та/або групи осіб.

Обов'язковою умовою забезпечення законності є відсутність у інших органів державної влади передбачених законом повноважень із здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю органів місцевого самоврядування у відповідній сфері.

Забезпечення законності при виконанні органами місцевого самоврядування власних повноважень здійснюється щодо дотримання ними Конституції та законів України.

Забезпечення законності під час реалізації органами місцевого самоврядування делегованих повноважень може охоплювати питання доцільності, економності чи ефективності їх здійснення органами місцевого самоврядування.

Для цілей забезпечення законності уповноважені органи державної влади здійснюють моніторинг актів органів місцевого самоврядування.

Заходами із забезпечення законності є:

1) вимога про усунення порушення законності;

2) звернення до суду з позовом про визнання акта органу місцевого самоврядування незаконним. 

У систему органів, що здійснюють забезпечення законності, увійдуть:

1) орган із забезпечення законності центрального рівня;

2) орган із забезпечення законності регіонального рівня;

3) орган із забезпечення законності районного рівня.

Органом із забезпечення законності центрального рівня стане центральний орган виконавчої влади, що визначається Кабінетом Міністрів України та забезпечує законність у діяльності обласних рад.

Органами із забезпечення законності регіонального рівня є обласні державні адміністрації, які забезпечують законність у діяльності районних рад.

Органами із забезпечення законності районного рівня є районні державні адміністрації, що забезпечують законність у діяльності сільських, селищних, міських, районних у місті рад та їх виконавчих органів.

Заходи із забезпечення законності застосовуються протягом 30 робочих днів з дня набрання чинності відповідним актом органу місцевого самоврядування.

Перебіг строку застосування заходів із забезпечення законності, визначеного частиною другою цієї статті, призупиняється на час надання визначеними цим Законом органами (особами) відповіді на запит органу із забезпечення законності, документів і матеріалів, додаткової інформації та пояснень.

Підстави для застосування заходів із забезпечення законності повинні бути обґрунтовані. З метою обґрунтування підстав орган із забезпечення законності може звернутися з письмовим запитом до фізичних і юридичних осіб незалежно від форми власності, до їх посадових осіб про отримання документів, матеріалів, додаткової інформації та/або пояснень. У своєму запиті орган із забезпечення законності має зробити посилання на акт (акти) органу місцевого самоврядування, у зв’язку із моніторингом якого (яких) запитується відповідна інформація.

Виявлення акта органу місцевого самоврядування, що суперечить Конституції та законам України, є підставою для звернення органу із забезпечення законності до такого органу місцевого самоврядування з вимогою про усунення відповідного порушення законності, яка є обов’язковою для розгляду.

Орган місцевого самоврядування розглядає вимогу про усунення порушення законності та приймає рішення у строк, встановлений органом із забезпечення законності, який має бути необхідним і достатнім для усунення порушення законності, але не може перевищувати 30 робочих днів з дня направлення відповідної вимоги.

Вимога про усунення порушення законності надсилається до органу місцевого самоврядування та оприлюднюється на офіційному вебсайті органу із забезпечення законності та офіційному вебсайті відповідного органу місцевого самоврядування.

У разі неусунення органом місцевого самоврядування порушень законності у строк, визначений відповідною вимогою, орган із забезпечення законності звертається до суду із позовом про визнання акта органу місцевого самоврядування незаконним.

Звернення органу із забезпечення законності до суду з позовом про визнання акта органу місцевого самоврядування незаконним без попереднього надсилання вимоги про усунення порушення законності не допускається.

Орган із забезпечення законності може звернутися безпосередньо до суду без надсилання вимоги про усунення порушення законності у разі виявлення за результатами перевірки акта, невжиття негайних заходів щодо скасування якого може істотно ускладнити чи унеможливити відновлення становища, яке існувало до прийняття такого акта.

Акти органів місцевого самоврядування або їх окремі положення з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України визнаються незаконними та скасовуються в судовому порядку.

Акти органів місцевого самоврядування або їх окремі положення, що визнані незаконними за позовом органу із забезпечення законності, втрачають чинність з моменту набрання законної сили рішенням суду.

Суд може прийняти рішення про визнання недійсними прийнятих на їх основі актів, вчинених правочинів тощо, в тому числі з особами, які не знали і не могли знати про незаконність таких рішень.

Шкода, завдана фізичній або юридичній особі у таких випадках, відшкодовується за рахунок коштів місцевого бюджету.

У разі якщо очевидними є ознаки, що акт органу чи посадової особи місцевого самоврядування створює загрозу порушення територіальної цілісності України, орган із забезпечення законності зупиняє дію такого акта з одночасним зверненням до суду з позовом про визнання його незаконним та скасування, про що невідкладно інформує Президента України та Кабінет Міністрів України.

Зупинення дії акта органу місцевого самоврядування має наслідком обов’язковість зупинення виконання будь-якими фізичними та юридичними особами такого акта, здійснення визначених таким актом повноважень, настання будь-яких юридично значущих наслідків у разі застосування зазначеного акта та заборону здійснення будь-яких дій з майном (відчуження, передача прав тощо), якщо відповідне право виникло на підставі зупиненого акта.

Звернення органу із забезпечення законності до суду та/або прийняття ним рішення про зупинення дії акта органу місцевого самоврядування з одночасним зверненням до суду невідкладно оприлюднюється на офіційному вебсайті органу із забезпечення законності та офіційному вебсайті відповідного органу місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Розпорядження голови обласної державної адміністрації, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути скасовані Президентом України або в судовому порядку.

Розпорядження голови районної державної адміністрації, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути скасовані Президентом України, головою обласної державної адміністрації або в судовому порядку.

Накази керівника апарату місцевої державної адміністрації, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути скасовані головою відповідної місцевої державної адміністрації.

Будуть внесені зміни і до Кодексу адміністративного судочинства, зокрема в ньому з’явиться нова підстава для забезпечення позову.

Так, частина друга статті 150 доповнюється пунктом 3, згідно з яким у випадках, де очевидними є ознаки протиправності акта органу місцевого самоврядування і невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду про відновлення становища, яке існувало до прийняття такого акта (у справах щодо забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування)», орган із забезпечення законності може невідкладно звернутись до суду із клопотанням про вжиття заходів забезпечення позову, яке розглядається не пізніше двох днів з дня її надходження.

Суд зможе закривати провадження у справі щодо оскарження актів органів місцевого самоврядування у справах щодо забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування, якщо судом встановлено наявність в органів державної влади, крім органу із забезпечення законності, який звернувся із позовом, відповідних повноважень із здійснення державного нагляду (контролю) (новий пункт 9 статті 238 КАСУ).

Крім того, КАСУ доповнять статтею 2892 «Особливості провадження у справах щодо забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування».

Правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо:

1) законності нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування, крім адміністративних справ, розгляд яких передбачено статтею 264 цього Кодексу;

2) законності індивідуальних актів органів місцевого самоврядування, які є предметом забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

З позовною заявою у справах щодо забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування отримає право звернутися уповноважений орган із забезпечення законності, визначений Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Адміністративна справа щодо забезпечення законності вирішується окружним адміністративним судом за місцезнаходженням відповідного органу місцевого самоврядування за правилами загального провадження протягом п’ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

При відкритті провадження у справі суд застосовує до звернення та розгляду вимоги про усунення порушення законності положення про обов’язкове досудове врегулювання спору.

При відкритті провадження у справі суд перевіряє відповідність позову предмету забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також відсутність у інших органів державної влади, крім органу із забезпечення законності, який звернувся із позовом, передбачених законом повноважень із здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю органів місцевого самоврядування у відповідній сфері.

Встановлення судом невідповідності позову предмету забезпечення законності, наявності зазначених повноважень у інших органів державної влади, крім органу із забезпечення законності, є підставою для повернення позивачу позовної заяви, а якщо провадження було відкрито – для залишення позову без розгляду.

Апеляційні скарги на судові рішення у справах, передбачених цією статтею, можуть бути подані протягом десяти днів з дня їх проголошення. 

Одночасно у парламенті хочуть зобов’язати супермаркети переукласти всі свої договори з постачальниками.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Youtube Право ТВ, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Telegram канал Sud.ua
Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Ігор Стадник
    Ігор Стадник
    заступник голови Вінницького апеляційного суду