У ВС висловилися щодо розміру грошової виплати особам з інвалідністю внаслідок війни до Дня Незалежності

15:21, 21 березня 2024
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду висловився щодо розміру разової грошової виплати особам з інвалідністю внаслідок війни до Дня Незалежності України у 2023 році.
У ВС висловилися щодо розміру грошової виплати особам з інвалідністю внаслідок війни до Дня Незалежності
Джерело фото: Радіо Трек
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

У П'ятому апеляційному адміністративному суді оприлюднили позицію Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду щодо розміру разової грошової виплати особам з інвалідністю внаслідок війни до Дня Незалежності України у 2023 році.

КАС ВС у постанові №440/14216/23 від 05.03.2024 року вказав, що ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо разової грошової виплати ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань» від 20.03.2023 №2983-IX, ч. 5 ст. 13 Закону №3551-XII викладено у новій редакції наступного змісту: «Щороку до Дня Незалежності України особам з інвалідністю внаслідок війни виплачується разова грошова виплата у порядку та розмірах, визначених КМУ в межах відповідних бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України».

Зокрема, постановою КМУ затверджено «Порядок здійснення у 2023 році разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та ЗУ «Про жертви нацистських переслідувань» (Порядок №754). Порівняння редакцій ч. 5 ст. 13 Закону №3551-XII та Порядку №754 демонструє очевидну різницю в розмірах щорічної разової грошової допомоги, при цьому не на користь допомоги, запровадженої Законом №2983-IX та Порядком №754, яка за розміром значно менша тієї допомоги, яку отримували особи з інвалідністю внаслідок війни до внесення змін до Закону.

Маючи за мету підняття патріотичного духу Закон №2983-IX скасував раніше визначені на законодавчому рівні розміри допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни, а уряд встановив їх розмір на рівні значно нижчому того, що раніше передбачав Закон, що очевидно не сприятиме досягненню мети прийняття цього Закону. Зміна розміру допомоги у зазначений спосіб звужує досягнутий високий рівень соціального захисту осіб з інвалідністю внаслідок війни, відтак не може вважатись рівноцінною, як це передбачає ст. 2 Закону №3551-XII, що, своєю чергою, суперечить також ст.ст. 17, 22 Конституції України.

Отже, КАС ВС дійшов висновку, що п. 2 ч. 1 Закону №2983-IX, яким ч. 5 ст. 13 Закону №3551-XII викладено у новій редакції, не підлягають застосуванню під час вирішення цієї справи як такий, що суперечить Конституції України. Натомість, застосовуючи положення ст. 22 Конституції України як норми прямої дії в сукупності з рішеннями КСУ, з урахуванням положень ст. 2 Закону №3551-XII, суд дійшов висновку, що спірну допомогу слід продовжувати виплачувати в розмірі, який було передбачено до прийняття Закону №2983-IX.

Це рішення суду є зразковим для типових справ, предметом спору у яких є оскарження дій пенсійних органів щодо виплати особам з інвалідністю внаслідок війни передбаченої ч. 5 ст. 13 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щорічної разової грошової допомоги за 2023 рік у розмірі меншому ніж для: інвалідів I групи - 10 мінімальних пенсій за віком; II групи - 8 мінімальних пенсій за віком; III групи - 7 мінімальних пенсій за віком.

Дане рішення може бути оскаржено до ВП ВС та набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Нестандартний підхід до поділу майна та отримання аліментів при розлученні – прямий ефір
Telegram канал Sud.ua
Нестандартний підхід до поділу майна та отримання аліментів при розлученні – прямий ефір
Головне про суд