Отмена своего же Указа о присвоении дипломатического ранга не является способом реализации конституционных полномочий Президента, - КАС ВС

10:44, 28 ноября 2022
Большая Палата Верховного Суда рассмотрела апелляционную жалобу представителя Президента по иску Владимира Арьева об отмене его дипломатического ранга и соответственно пользования дипломатическим паспортом.
Отмена своего же Указа о присвоении дипломатического ранга не является способом реализации конституционных полномочий Президента, - КАС ВС
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Большая Палата Верховного Суда 24 ноября рассмотрела дело 9901/58/20 по апелляционной жалобе представителя Президента Украины –Александра Мовиле на решение КАС ВС от 12 июля 2021 года в деле по иску бывшего народного депутата и экс-Председателя постоянной делегации Верховной Рады Украины в ПАСЕ, экс-вице-президента ПАСЕ Владимира Арьева к Президенту Украины о признании противоправным и отмене указа в части, касающейся истца.

Дело касалось отмены Владимиром Зеленским Указа Петра Порошенко о присвоении дипломатического ранга и, соответственно, пользования Арьевым дипломатическим паспортом.

БП ВС апелляционную жалобу представителя Президента оставила без удовлетворения, а обжалуемое решение – без изменений.

Ниже приводим обстоятельства дела и решение КАС ВС (на языке оригинала).

Обставини справи

Як народний депутат України VIII скликання Ар’єв в 2015 році був обраний Головою постійної делегації Верховної Ради України в ПАРЄ. Був членом фракції Європейської народної партії в ПАРЄ.

У січні 2018 його було обрано віце-президентом ПАРЄ на один рік.

Міністр закордонних справ України поданням від 26.04.2019 вніс Президенту України  пропозицію про присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла, зокрема Ар’єву - Віце-Президенту ПАРЄ, Голові Комітету ПАРЄ з питань культури, освіти, науки і медіа.

Указом Президента Петра Порошенка від 18.05.2019 № 275 відповідно до статті 25 Закону  № 2449-VIII присвоєно цей дипломатичний ранг.  

Даний Указ був прийнятий на підставі подання Міністра закордонних справ України Клімкіна.

Указом Президента України Володимира Зеленського від 11.09.2019 № 680/2019 «Про скасування деяких указів Президента України» скасовано як такий, що видано безпідставно Указ Порошенка про присвоєння дипломатичного рангу Ар’єву.

У березні 2019 Володимир Ар’єв звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Президента України, в якому просив визнати протиправним та скасувати Указ Президента №680/2019 в частині, яка його стосується.

Позов обґрунтував посиланням на протиправність оспорюваного ним Указу Президента України з огляду на те, що відповідно до положень ч. 15 статті 25 Закону України від 07.06.2018 № 2449-VIII «Про дипломатичну службу» він міг бути позбавлений дипломатичного рангу лише за рішенням суду. Щодо можливості присвоєння йому дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла, послався на те, що він обіймав керівні посади в Парламентській Асамблеї Ради Європи, що в силу положень частини шостої статті 22 вказаного Закону надавало  можливість присвоєння Президентом України за поданням Міністра закордонних справ дипломатичного рангу у порядку, передбаченому частиною четвертою статті 25 цього Закону, як громадянину України, який обіймав керівні посади в секретаріатах, органах міжнародних організацій та закордонних юрисдикційних органах, членом або учасником яких є Україна.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 10.08.2020 залишив без розгляду позовну заяву.

Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 17.02.2021 скасувала зазначену вище ухвалу Верховного Суду, а справу направила для продовження розгляду до цього ж суду.

ВИСНОВКИ КАС ВС

Статтею 1 Закону № 2449-VIII передбачено, що дипломатична служба - це державна служба особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності посадових осіб дипломатичної служби, пов`язаній з реалізацією зовнішньої політики України, захистом національних інтересів України у сфері міжнародних відносин, а також прав та інтересів громадян і юридичних осіб України за кордоном.

Особливості роботи посадових осіб дипломатичної служби у секретаріатах міжнародних організацій визначені у статті 22 Закону №2449-VIII, згідно із  частиною шостою якої, громадяни України, які обіймають посади в секретаріатах, органах міжнародних організацій та закордонних юрисдикційних органах, членом або учасником яких є Україна, користуються привілеями та імунітетами відповідно до міжнародних договорів, що визначають обсяг таких привілеїв та імунітетів. Громадянам, які обіймають керівні посади в зазначених органах, може бути присвоєно дипломатичний ранг у порядку, передбаченому частиною четвертою статті 25 цього Закону.

Відповідно до приписів статті 24 Закону №2449-VIII дипломатичний ранг - це спеціальне звання, яке відповідно до Конституції України та цього Закону присвоюється дипломатичним службовцям.

Встановлюються такі дипломатичні ранги:

  • Надзвичайний і Повноважний Посол;
  • Надзвичайний і Повноважний Посланник першого класу;
  • Надзвичайний і Повноважний Посланник другого класу;
  • радник першого класу;
  • радник другого класу;
  • перший секретар;
  • другий секретар;
  • третій секретар;
  • аташе.

Порядок присвоєння та позбавлення дипломатичних рангів врегульовано положеннями статті 25 Закону № 2449-VIII.

Так, частинами першою та четвертою статті 25 названого Закону дипломатичний ранг присвоюється згідно з посадою, яку займає дипломатичний службовець.

Дипломатичні ранги Надзвичайного і Повноважного Посла, Надзвичайного і Повноважного Посланника першого класу, Надзвичайного і Повноважного Посланника другого класу присвоюються дипломатичним службовцям Президентом України за поданням Міністра закордонних справ України.

За особами, яким присвоєно дипломатичний ранг Надзвичайного і Повноважного Посла, а також за їхніми дружинами (чоловіками) зберігається право на користування дипломатичним паспортом довічно.

Верховний Суд наголошує на тому, що Конституційний Суд України неодноразово вказував у своїх рішеннях, що повноваження Президента України визначаються виключно Основним Законом України і не можуть бути розширені законом або іншим нормативно-правовим актом.

Так, у Рішенні Конституційного Суду України від 07.04.2004 № 9-рп/2004 зазначено, що повноваження Президента України визначаються Конституцією України; у Рішенні від 25.12.2003 № 22-рп/2003 - що повноваження Президента України закріплені лише на конституційному рівні; у Рішенні від 10.04.2003 № 7-рп/2003 - що повноваження Президента України вичерпно визначені Конституцією України.

В Основному Законі України закріплено виключний перелік дипломатичних рангів, звань, класних чинів у присвоєнні яких безпосередньо бере участь Президент України.

Це узгоджується з правовими позиціями, викладеними в рішеннях Конституційного Суду України, у яких неодноразово йшлося про встановлення лише Конституцією України повноважень Президента України.

Також, Конституційний Суд України у своїх рішеннях, серед іншого, наголошував, що Президент України при виконанні своїх повноважень згідно із частиною другою статті 19 Основного Закону України зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом чи у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та рішень, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Ураховуючи викладене, Верховний Суд доходить до висновку про те, що Президент України, реалізуючи надані йому повноваження щодо присвоєння вищих дипломатичних рангів, може приймати лише рішення про присвоєння таких. При цьому скасування свого ж Указу про присвоєння дипломатичного рангу, - Надзвичайного і Повноважного Посла не є способом реалізації конституційних повноважень Президента України.

У зв`язку із чим, оскаржуваний позивачем Указ Президента України №680/2019 від 11.09.2019 в частині скасування Указу Президента України від 18.05.2019 №275 «Про присвоєння дипломатичних рангів»  в частині, яка стосується присвоєння дипломатичного рангу Надзвичайного і Повноважного Посла Володимиру Ар’єву, підлягає скасуванню як такий, що прийнятий поза межами повноважень Президента України, зазначив КАС ВС.

Отже, ВП ВС 24 листопада 2022 року залишила рішення КАС ВС без змін.

Автор: Наталья Мамченко

Подписывайтесь на наш telegram-канал t.me/sudua и на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий. 

Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Наталя Бжассо
    Наталя Бжассо
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Володимир Біоносенко
    Володимир Біоносенко
    голова Миколаївського окружного адміністративного суду
  • Василь Кузь
    Василь Кузь
    суддя Франківського районного суду м. Львова
  • Тетяна Фетісова
    Тетяна Фетісова
    суддя Черкаського апеляційного суду